Altijd bereikbaar?

In maart was ik in Stockholm op bezoek bij mijn zoon die daar op stage was. Ik schreef toen het eerste deel van mijn Zweedse Blogtrilogie. Het onderwerp was dat overal en altijd kunnen werken nieuwe uitdagingen met zich meebrengt onder andere in de werk/privé balans. In deze blog ga ik daar graag wat verder op in: Wanneer ben je wel en niet bereikbaar en op welke manier? Hoe zit het dan met je persoonlijke effectiviteit?

Ik ben al lang weer terug uit Stockholm en zoonlief recent ook weer. Via app, telefoon, skype en mail waren we al die tijd in close contact. Misschien wel meer en intensiever dan nu zijn leven hier hem weer opslokt. Door de appjes en foto’s die dagelijks over en weer gingen waren wij steeds een beetje in Stockholm en hij een beetje in Nederland. Dat was een fijn gevoel, het was best even wennen zonder hem in huis en uiteraard was hij digitaal altijd meer dan welkom. Nu 6 maanden later moeten we als gezin wel weer even wennen aan de fysieke energie en ruimte die hij opnieuw inneemt maar het familiesysteem voegt zich snel.

Werk/privé balans

Ik merk dat ik in mijn werk/privé balans met cliënten, klanten en collega’s in deze continu digitale tijd moeilijk kan terugvallen op een dergelijk systeem. Nu werkdagen zich 24/7 presenteren vind ik het soms ingewikkeld daar een goede weg in te vinden. Van 9.00 tot 17.00 uur van maandag tot vrijdag is geen logisch gegeven meer. Waar ik me als avondmens overigens ook maar wat graag niet meer aan houd. Maar wanneer ben ik wel/niet bereikbaar voor mijn werk en hoe communiceer ik daar over?

Snelle contactmogelijkheden

Ik hoor en zie ook bij mijn coachcliënten dat zij hiermee worstelen. Hun persoonlijke effectiviteit, bereikbaarheid en timemanagement kent nieuwe uitdagingen. Werk-appgroepen die exploderen waaruit het maar moeilijk is om relevante informatie te filteren. Een baas die te pas en te onpas mailt en appt. Hoe snel wordt een antwoord verwacht? Ik merk in mijn eigen contacten dat de één het erg prettig vindt als ik snel reageer, terwijl een ander het ervaart als “hete adem”. Alle hedendaagse snelle contactmogelijkheden vragen een nieuw systeem waarin elkaars verwachtingen worden gemanaged. Kortom we moeten het er met elkaar over hebben! Daarbij hoort dat je zelf weet wat jouw voorkeursstijl is, snapt hoe het voor de ander of anderen werkt en samen een vorm vindt die past bij de context.

Soms loopt het organisch of kun je creatief komen tot een optimale samenwerking. Zoals tussen mij en mijn Moogelijk compagnon. Zij is van de extreem vroege ochtendarbeid en ik ben op mijn best in de avond. Niet echt een “match made in heaven” zou je zeggen. Maar het werkt fantastisch! In de totstandkoming van onze materialen en concepten gaat zij in de vroege ochtend verder waar ik de avond ervoor gebleven ben en overdag overleggen we.
Yvonne